• Filip Szaumkesel

Praktyczny przewodnik po słowach kluczowych

Aktualizacja: 7 cze 2019

Teraz, gdy wiesz, dlaczego słowa kluczowe są tak ważne dla sukcesu SEO Twojej witryny, nadszedł czas, aby zanurkować głębiej i zbadać własne frazy. Podwiń zatem rękawy i dowiedz się, jak prowadzić badania słów kluczowych, aby znaleźć najlepsze słowa kluczowe dla Twojej firmy.


Gotowy żeby zacząć?


Istnieje wiele narzędzi i technik, których możesz użyć do prowadzenia badań słów kluczowych. Cel pozostaje ten sam: znaleźć wyszukiwane hasła, które Twoi klienci wpisują do wyszukiwarek, szukając firmy takiej jak Twoja.

Nie ma jednej właściwej drogi do prowadzenia badań nad słowami kluczowymi, a podejście wszystkich jest różne. Istnieje sposób, który jest łatwy dla początkującego użytkownika, ale wystarczająco obszerny, aby stworzyć listę słów, które będą działać dla każdego właściciela firmy. Aby zacząć, weź pióro i papier. Nadszedł czas, aby zrobić listę!



Dobór słów kluczowych - krok po kroku


1. Stwórz swoją listę

Zacznij od stworzenia listy terminów i fraz związanych z tym, co robisz. Każde słowo kluczowe powinno mieć długość od jednego do pięciu słów. Aby to zrobić skutecznie, postaw się w sytuacji swojego klienta. Nie myśl o tym, jak opisujesz swoją firmę, a zamiast tego zastanów się, czego szukaliby Twoi potencjalni klienci, zarówno w Google na swoim komputerze, jaki i telefonie. Zwróć uwagę, że chociaż możesz opisać siebie jako „projektanta ogrodu”, potencjalni klienci znacznie częściej poszukują „ogrodnika”. Nawet jeśli nie myślisz o sobie w ten sposób - Twoi klienci to robią - przy słowach kluczowych ma to ogromne znaczenie.


Pamiętaj, żeby być konkretnym. Zapisz krótkie zwroty, które opisują to, co robisz oraz usługi lub produkty, które sprzedajesz. Jeśli prowadzisz lokalną firmę, dodaj słowa opisujące Twoją lokalizację. Pomoże to przyciągnąć klientów w Twojej okolicy i zwiększyć szanse, że wyszukiwarki będą wyświetlać Twoją witrynę osobom w Twojej lokalizacji geograficznej. Innymi słowy, „kuchnie na wymiar wrocław” to lepszy zwrot niż „sklep meblowy”.


Uwzględnij słowa z nazwami własnymi bądź markami. Powinieneś mieć co najmniej jedno markowe słowo kluczowe na swojej liście. Jest to słowo kluczowe, w którym znajduje się nazwa Twojej firmy (lub marki produktu, który oferujesz) i często jest ona stosunkowo łatwa do uszeregowania. Ważne jest, aby przechwytywać klientów wykonujących wyszukiwania, które słyszały o Twojej firmie i chcą przejść bezpośrednio do Twojej witryny (sprawdź jakie są rodzaje wyszukiwań w Google). Znakiem firmowym może być „Nazwa firmy X” lub „Nazwa firmy X + Informacje” lub „Nazwa firmy X + Recenzje”.


2. Wyszukaj frazy w Google

Nie jesteś pewien, czy jesteś na dobrej drodze? Wygugluj spisane frazy kluczowe i sprawdź, czy twoi konkurenci pojawiają się w SERP. Jeśli tak, prawdopodobnie masz coś do zrobienia. Podczas wpisywania różnych wyszukiwanych haseł na liście zwróć uwagę na sugestie autouzupełniania oferowane przez Google. Mogą one dostarczyć Ci pomysłów na słowa kluczowe, których nie wziąłeś pod uwagę. Dodaj je do swojej listy!

Innym miejscem na pomysły jest lista powiązanych terminów na dole każdego SERP w Google. Po wpisaniu zapytania, a następnie przewinięciu do dołu wyników wyszukiwania Google, znajdziesz listę sugestii dotyczących wyszukiwań związanych z pierwotnym zapytaniem. Przejrzyj te sugestie i dodaj odpowiednie terminy do listy.


Przeglądając potencjalne słowa kluczowe w Google, możesz również dowiedzieć się, w jakim miejscu jesteś i jaki jest poziom konkurencji na Twoim rynku. Jeśli widzisz wiele reklam w SERPach, jasnym jest to, że rynek jest konkurencyjny. Obecność reklam wskazuje, że inne firmy płacą za rangę podanego hasła wyszukiwania. Sugeruje to, że dane słowo kluczowe może być lukratywne, ale oznacza to również, że może być trudno konkurować na rynku.

Próbując zdecydować, czy trafiłeś na dobre słowo kluczowe, zwróć uwagę na strony internetowe, które już są w rankingu. Jeśli są twoimi bezpośrednimi konkurentami, to słowo kluczowe jest prawdopodobnie dobre, ale zapytaj siebie uczciwie, czy uważasz, że możesz z nimi konkurować. Jeśli wiele witryn, w których pojawiają się te słowa kluczowe, to duże firmy z kieszeniami o wiele głębszymi niż twoje, znajdź bardziej niszową frazę, w której łatwiej będzie konkurować.

Wskazówka SEOmotive:

Dzięki słowom kluczowym często lepiej jest być dużą rybą w małym morzu niż próbować pływać z dużymi rekinami, na dużym (i konkurencyjnym) oceanie.

Na podstawie tego, co widzisz w wynikach Google, powinieneś być w stanie rozpocząć weryfikację pomysłów z listy. Jeśli określony termin wydaje się zbyt konkurencyjny, usuń go z listy. Jeśli inny termin wygląda dobrze, zakreśl go jako silną perspektywę.


3. Dokonaj analizy swoich konkurentów

Kolejnym krokiem w badaniach nad słowami kluczowymi jest poświęcenie czasu na "szpiegowaniu" najbliższych konkurentów. Podczas wyszukiwania fraz kluczowych w Google zwróć uwagę, które witryny są wyświetlane na stronie wyników. Przeczytaj, co jest napisane na temat każdej firmy i dowiedz się, które słowa kluczowe są pozycjonowane przez konkurencję. Frazy, które pojawiają się w ich tytułach i opisach, mogą dać ci ogromny wgląd w rynek, który próbujesz przechwycić online.

„Wygugluj“ najlepszy "kuchnie na wymiar" i sprawdź, jaka firma jest najwyżej.

Sklep Meblowy Sigmat wyraźnie używa „kuchnie na wymiar” jako jednego ze swoich słów kluczowych i wiemy, że również popycha lokalizację sklepu - „Wrocław”. Zwróć uwagę, jak fraza „kuchnie na wymiar” pojawia się zarówno w tytule, jak i w opisie. Czytając opis sklepu, widzimy, że również inne frazy „meble kuchenne”, „szafy wnękowe” i „garderoby”.

Czy Twoi konkurenci płacą za reklamy?

Gdy zapiszesz swoje potencjalne słowa kluczowe w Google, sprawdź, czy twoi konkurenci pojawiają się jako płatne wyniki w SERP (Google Ads). Jeśli istnieje wiele reklam na daną frazę, wiesz, że takie słowa są bardziej konkurencyjne. Możesz także odkryć, kto spośród twoich konkurentów inwestuje w PPC. Jeśli jesteś mniejszą firmą lub masz ograniczony budżet, możesz unikać słów kluczowych, które są zapełnione płatnymi reklamami od konkurencji.


Gdy zakończysz analizę jak działa Twoja konkurencja, wypróbuj takie narzędzia online, które ułatwiają życie.

  • Spyfu - Pokaże Ci , które słowa twoi konkurenci kierują zarówno do SEO organicznego, jak i do płatnej reklamy (PPC). Podają również listę konkurentów. Bezpłatna wersja Spyfu oferuje ograniczone wyniki, ale powinna być wystarczająca, aby dać Ci wgląd w konkurencję i kilka dobrych pomysłów na słowa kluczowe dla Twojej witryny.

  • iSpionage - To narzędzie wskaże również, które słowa kluczowe są kierowane przez konkurencję, zarówno w przypadku naturalnych wyników, jak i płatnych. Sprawdź, jak są klasyfikowane pod kątem różnych haseł i ile osób szuka tych haseł. Możesz również sprawdzić, czy są kierowane na różne słowa kluczowe na różnych podstronach swojej witryny.

Po sprawdzeniu konkurencji powinieneś mieć dobre pojęcie o wybranych przez siebie słowach kluczowych. Możesz również mieć lepsze poczucie własnych szans w rankingu wyszukiwania Google. Pamiętaj, że to, że twoi konkurenci starają się pozycjonować swoje strony dla określonej frazy, nie oznacza tego, że musisz kierować reklamy na to samo słowo kluczowe co oni. W rzeczywistości znalezienie własnej niszy jest jednym z najlepszych sposobów na zdobycie pozycji w Google.

Celem Twoich badań powinno być zatem zrozumienie, które słowa kluczowe mają najlepsze szanse na zwrot z inwestycji w postaci nowych Klientów. Często oznacza to odkrycie słów, na które twoi konkurenci w ogóle nie celują - to kraina złotych szans!


4. Używaj narzędzi do sprawdzania słów kluczowych

Po utworzeniu początkowej listy słów kluczowych nadszedł czas, aby zawęzić listę do kilku danych ilościowych. Jeśli chodzi o wybór słów kluczowych, eksperci używają narzędzi do ich sprawdzania, takich jak Google Keyword Planner, Moz Explorer lub SEMRush. Narzędzia te dostarczają ogromnej ilości informacji, takich jak liczba osób szukających określonych fraz każdego miesiąca i ranking stron internetowych dla konkretnych słów kluczowych. Narzędzia te, polecą także frazy pokrewne i podpowiedzą, czy słowo kluczowe jest bardzo konkurencyjne - im więcej firm używa słowa kluczowego, tym trudniej jest wypozycjonować to słowo kluczowe.

Istnieje niezliczona ilość świetnych narzędzi online, które pomagają w prowadzeniu badań nad słowami kluczowymi i uzyskiwaniu informacji o konkurentach. Narzędzia zalecane poniżej są dobrze znane i są bezpłatne lub oferują bezpłatną wersję próbną.

  • Moz Explorer - Moz oferuje profesjonalne narzędzia, które pomagają analizować słowa kluczowe. Moz Explorer dostarcza tylko ogólnokrajowe dane wyszukiwania (zamiast zawężonych do lokalizacji), ale doskonale poleca wyrażenia, których możesz nie brać pod uwagę. Możesz użyć tego narzędzia, aby dowiedzieć się, jak konkurencyjne są twoje frazy i dowiedzieć się, które strony konkurencji są już wypozycjonowane dla każdej wyszukiwanej frazy. Zdolność Moz do sugerowania fraz o długich ogonach (więcej niż 3-4 słowa) przy mniejszej liczbie wyszukiwań sprawia, że ​​jest to doskonały wybór dla małych firm. Możesz przeprowadzić codzienne dwa wyszukiwania za darmo. Jeżeli będziesz potrzebował więcej - wtedy zostaniesz poproszony o zapłatę. Zarejestruj się, aby otrzymać bezpłatną 30-dniową wersję próbną, która powinna wystarczyć na zgromadzenie wszystkich potrzebnych danych.

  • Google Keyword Planner - Keyword Planner niegdyś był narzędziem wszechstronnym i umożliwiającym w zasadzie wszystkie badania nad słowami kluczowymi - w szczególności dlatego, że jest własnością Google. Oferują one kompleksowe, wiarygodne i dokładne dla lokalizacji dane dotyczące słów kluczowych, a profesjonalni mistrzowie SEO nadal wykorzystują je jako podstawę do analizy słów kluczowych. Niestety Google zmienił zasady. Dzisiaj, jeśli próbujesz uzyskać dostęp do Google Ads po raz pierwszy, natychmiast zostaniesz poproszony o skonfigurowanie płatnej kampanii reklamowej i przesłanie danych wojej karty kredytowej. Jeśli zdecydujesz się skonfigurować kampanię, możesz uzyskać dostęp do narzędzia Google i uzyskać szczegółowe miesięczne pozycje wyszukiwania dla dowolnego wyszukiwanego hasła - w całym kraju, w Twoim województwie, a nawet w Twoim mieście. Narzędzie może również polecić podobne wyrażenia, których możesz użyć.

Wskazówka SEOmotive:

Jeśli wcześniej otworzyłeś konto Google Ads, nadal będziesz miał bezpłatny dostęp do Keyword Planner w ograniczonym zakresie. Aby uzyskać dostęp do pełnych danych, musisz rozpocząć płatną kampanię reklamową.

Na podstawie tego, co widzisz w wynikach Google, powinieneś być w stanie rozpocząć filtrowanie pomysłów z Twojej listy. Jeśli określona fraza kluczowa wydaje się zbyt konkurencyjna, usuń ją z listy. Jeśli inna fraza wygląda dobrze, zakreśl ją jako silną perspektywę.


  • Google Trends - To niesamowite, że Google Trends jest dostępne za darmo. Jest łatwym w użyciu narzędzie, które daje wgląd w trendy wyszukiwań (różnych tematów) w Internecie. Potrafi wiele powiedzieć o popularności Twoich potencjalnych wyszukiwanych haseł i dostarczyć Ci masę pomysłów marketingowych dla Twojej firmy w oparciu o najgorętsze tematy. Możesz go użyć do śledzenia popularności konkretnej frazy w czasie rzeczywistym lub patrząc wstecz na poprzednie miesiące lub lata. Google Trends to także świetny sposób na porównanie popularności dwóch lub więcej wyszukiwanych haseł. Jeśli sprzedajesz rowery używane, możesz dowiedzieć się, kiedy w ciągu roku ludzie są najbardziej zainteresowani zakupem roweru. Możesz dowiedzieć się, czy ludzie chętniej szukają „sklepu rowerowego” lub „używany rower”. Możesz także zidentyfikować trendy na podstawie regionów geograficznych lub najważniejszych artykułów w wiadomościach. Google Trends zawiera również listę powiązanych terminów, dzięki czemu możesz odkryć słowa kluczowe, które chcesz dodać do listy podczas korzystania z tego narzędzia.


  • SEMRush - SEMRush to kolejne narzędzie, które uwielbiają eksperci. Oprócz pobierania danych dotyczących słów kluczowych, możesz również użyć ich, aby dowiedzieć się, gdzie twoi konkurenci są w rankingu Google. Po prostu wprowadź ich domenę, kliknij Wyniki organiczne i kliknij Pozycje. Niestety, SEMRush daje ci tylko jeden dzień, aby wypróbować swoje narzędzie za darmo.

  • WordTracker - Wpisz wyszukiwaną frazę w Wordtracker, a zobaczysz listę propozycji słów kluczowych i odpowiadającą im liczbę wyszukiwań. Narzędzie udostępnia także listę witryn o najwyższym rankingu dla danego zapytania oraz wykres pokazujący, jak popularność danej frazy zmieniała się w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wordtracker umożliwia korzystanie z ich narzędzi wyszukiwania za darmo dla ograniczonej liczby wyszukiwań. Mimo, że wiele wyników jest ukrytych w darmowej wersji, nadal można go używać, aby uzyskać cenne informacje.

  • Ubber Suggest - Jest to bardzo proste narzędzie, które może być świetnym sposobem na odkrycie nowych słów kluczowych, o których nie pomyślałeś. Wystarczy wpisać jedno z fraz na liście, a otrzymasz długą listę powiązanych terminów. Następnie możesz kliknąć dowolny wynik, aby kontynuować badanie słów kluczowych. Jeśli jesteś jeszcze amatorem SEO, możesz również skorzystać z opcji „Word Cloud”, która oferuje wizualną reprezentację popularności różnych słów związanych z potencjalnym słowem kluczowym.

4. Zawężanie listy słów kluczowych

Na tym etapie analizy słów kluczowych prawdopodobnie utworzyłeś długą listę potencjalnych słów kluczowych. Może być trudno odgadnąć, na których słowach kluczowych się skupić, ponieważ wiele fraz na liście będzie bardzo istotnych dla Twojej firmy. Dane zebrane podczas korzystania z jednego z powyższych Narzędzi do badania słów kluczowych powinny pomóc w zawężeniu listy słów kluczowych do tych, które są najbardziej odpowiednie.


Ile słów kluczowych powinienem wybrać?

Prawda jest taka, że ​​nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Niektóre witryny celują w trzy lub cztery słowa kluczowe, wykorzystując je w całej treści, podczas gdy inne koncentrują się na kilkudziesięciu, z każdą podstroną witryny poświęconą promowaniu innej grupy słów kluczowych. Pamiętaj, że krótsza lista ułatwi pomyślną optymalizację witryny. Próba wypozycjonowania zbyt wielu słów kluczowych może osłabić efekty prac SEO.


Zastanów się, czy osoba wyszukująca Twoje słowa kluczowe prawdopodobnie skorzysta z Twoich usług lub kupi w sklepie. Te względy praktyczne, w połączeniu z surowymi danymi o tym, ile osób szuka każdej frazy, powinny pomóc zawęzić listę celów i zidentyfikować najlepsze słowa kluczowe. Musisz znaleźć złoty środek czyli balans między słowami kluczowymi, których szuka wielu ludzi, a słowami ale które nie są tak konkurencyjne, że nie macie szans na czołówkę Google. Oprócz sprawdzenia konkurencji dla każdej frazy kluczowej, przemyśl dokładnie szanse, czy to słowo przyniesie ci płacących klientów.


Grupa słów kluczowych

Jeśli nadal masz długą listę słów, rozważ grupowanie ich w rodziny powiązanych fraz. Czy niektóre słowa kluczowe są bardzo podobne? Czy są to synonimy, skróty lub pojedyncze i mnogie formy tych samych słów? Czy niektóre z Twoich fraz odnoszą się do tego samego zamiaru użytkownika? Jeśli tak, możesz umieścić te słowa razem w jednej grupie. Po rozpoczęciu optymalizacji witryny pod kątem tych słów kluczowych możesz skupić się na innej grupie na każdej podstronie witryny.

SEOmotive:

Nasz Blog skierowany jest zarówno do profesjonalistów jak również amatorów pozycjonowania. Jeżeli chcesz się nie martwić o swoje pozycje w Google lub zwyczajnie nie masz czasu, żeby zadbać o nie samodzielnie - my z chęcią się tym zajmiemy. SEOmotive daje Ci gwarancję skuteczności, racjonalnych cen i przede wszystkim indywidualne podejście i zrozumienie Twojej firmy i branży, w której działa.



Co mam zrobić ze wszystkimi słowami kluczowymi?

Gdy zaczniesz budować swoją witrynę, musisz uwzględnić słowa kluczowe w dowolnym miejscu - w treści i tytułach stron, w nazwie domeny, jako tekst altowy, w opisach stron i nie tylko. Twoja treść powinna zawsze brzmieć naturalnie i być napisana dla czytelników, ale im więcej używasz słów kluczowych w swojej witrynie, tym łatwiej będzie wyszukiwarkom zrozumieć, o czym jest Twoja witryna. A kiedy Google będzie wiedziało, o czym jest Twoja witryna, będzie też wiedzieć kiedy wyświetlać ją na SERPach dla osób szukających firm takich jak Twoja.


Czytaj dalej: 7 najczęstszych błędów przy doborze słów kluczowych

www.SEOmotive.pl | www.DajSieZnalezc.pl | www.Siadaczka.com



76 wyświetlenia
 

+48 48 386 83 33

© COPYRIGHT 2014-2019 | SEOMOTIVE.PL | ALL RIGHTS RESERVED | POLITYKA COOKIES | RODO