• Bartosz Piasecki

Czym są i jak działają wyszukiwarki?

Aktualizacja: 22 maj 2019

Choć może wydawać się to dziwne, wyszukiwarka to tak naprawdę "program komputerowy", który pomaga nam poruszać się po nieskończonych informacjach w sieci WWW. Najpopularniejsze wyszukiwarki na świecie to Google, Bing, Yahoo! i Baidu - wiodąca chińska wyszukiwarka. Ponieważ tak wielu z nas korzysta z wyszukiwarek w naszym codziennym życiu, te kilka firm i algorytmy, które stworzyli, posiadają niezwykłą moc. Można nawet powiedzieć, że rządzą światem. A oto dlaczego.


Pomyśl o wyszukiwarce zarówno jako bibliotece, jak i głównym bibliotekarzu sieci. Wyszukiwarki nie tylko skanują, indeksują i śledzą każdą witrynę na świecie, ale także pomagają nam znaleźć właściwą witrynę, gdy wprowadzamy wyrażenie kluczowe lub „zapytanie” w ich wyszukiwarce. To właśnie możesz nazwać „Guglowaniem”. Opieramy się na ich odpowiedziach bez zastanowienia się nad tym, dlaczego wyświetlają się tak, a nie inaczej. Ale jak one działają?

Ty widzisz X, Google widzi Y


Gdy wyszukiwarki przeglądają strony internetowe, nie widzą ich dokładnie tak, jak robią to ludzie. Google opracowało wyszukane algorytmy, które starają się naśladować zachowanie ludzi tak blisko, jak to możliwe. Gdy zobaczysz piękną stronę internetową wypełnioną kolorami, obrazami, czcionkami i przyciskami, wyszukiwarki będą przeglądać za kulisami kod strony. Kod widoczny w plikach źródłowych strony dla większości ludzi wyglądają jak bełkot. Wyszukiwarki są jednak w stanie zrozumieć te dane i wykorzystać je do zrozumienia, o co chodzi w witrynie. Badając wspomniany kod, mogą rozróżniać nagłówki, pogrubione teksty lub teksty pisane małą czcionką, które opisują szczegóły dotyczące firmy. Mogą określić, które przyciski są klikalne, a które strony w Twojej witrynie są ze sobą powiązane. Nie mogą jednak wchłonąć i zrozumieć obrazów i obrazów takich jak ludzie. Zamiast tego wyszukiwarki wykorzystują „alt text”, aby zrozumieć, co przedstawia każdy obraz.


Tak algorytmy Google widzą strony internetowe

Od wyszukiwania do SERPów


Korzystając ze złożonych algorytmów, które stale się poprawiają, wyszukiwarki faktycznie spełniają trzy główne zadania: szukanie, indeksowanie i pobieranie danych.

  1. Szukanie. Wyszukiwarki wysyłają zautomatyzowane algorytmy znane „boty”, aby przeskanować ponad 30 miliardów stron internetowych w Internecie i zanotować o nich informacje. Linki znajdujące się na danej stronie prowadzą bota do kolejnych miejsc docelowych. Proces nigdy się naprawdę nie kończy - nie tylko dlatego, że ciągle dodawane są nowe strony internetowe, ale również dlatego, że boty ciągle wracają do wcześniej przeszukanych stron internetowych, aby szukać nowych treści, nowych linków i innych aktualizacji.

  2. Indeksowanie. Co robią wyszukiwarki z wszystkimi zgromadzonymi informacjami, gdy ich roboty przeszukują sieć? Zapisują je w starannie zorganizowanych bazach danych, które przechowują miliardy stron internetowych, które monitorują w sieci. Ten indeks jest przechowywany w ogromnych centrach danych, w których roboty wyszukiwarek mogą szybko i łatwo uzyskać do niego dostęp w celu zaktualizowania informacji o stronach internetowych lub uzyskania odpowiedzi na zapytanie użytkownika.

  3. Pobieranie danych. Trzecia funkcja wyszukiwarki jest prawdopodobnie najbardziej znana. Gdy użytkownik wprowadza zapytanie, wyszukiwarka sprawdza swoją bazę danych witryn i pobiera listę stron internetowych, które są istotne dla zapytania. Co więcej, wyszukiwarka również klasyfikuje te wyniki w kolejności od najbardziej istotnych po najmniej. A wszystko to w ciągu ułamka sekundy. Niezwykłe, prawda? Gdy szukasz czegoś w Internecie, Google nie skanuje całej sieci WWW - raczej przeszukuje własną bibliotekę lub indeks witryn internetowych. Dając swojej stronie świetne SEO, możesz upewnić się, że boty Google będą wiedziały, kiedy Twoja witryna jest trafnym wynikiem wyszukiwania dla kogoś, kto szuka takiej Firmy jak Twoja.

Bot Google - przeszukuje, indeksuje i wyświetla najważniejsze dla użytkownika informacje

Ciekawostka SEOmotive:

Do wyszukania odpowiedzi na każde jedno zapytanie Google wykorzystuje moc obliczeniową porównywalną do 1000 domowych komputerów. Dzięki temu Google może wyświetlić Ci odpowiedź w ciągu 0,2 sekundy.

Nikt nie wie, w jaki sposób wyszukiwarki określają, które strony internetowe zostaną wybrane ze swojej bazy danych i zaprezentowane na pierwszej stronie Google. Algorytm jest celowo utrzymywany w tajemnicy, żeby finalny użytkownik otrzymał możliwie najlepszą odpowiedź. Gdyby Google i inne wyszukiwarki miały wypuścić algorytm za ich technikami wyszukiwania, webmasterzy prawdopodobnie byliby w stanie zhakować system i manipulować wynikami, aby ich witryny były wyświetlane w wyszukiwarkach. Pomimo faktu, że szczegóły algorytmu wyszukiwania są utrzymywane w tajemnicy, dobrze rozumiemy, które czynniki mogą wpływać na ranking witryny - o to właśnie chodzi w tym, by dać witrynie dobry SEO.


Zrozumieć ranking!


Algorytm Google opiera się na ponad 500 parametrach, aby określić, które strony internetowe będą najbardziej odpowiednie dla danego zapytania. Skanują swój indeks, sprawdzając, czy każda witryna jest odpowiednia dla frazy wyszukiwania, biorąc pod uwagę popularność i reputację witryny. Popularne witryny będą zajmować wyższą pozycję w wyszukiwaniach niż witryny, na które ruch jest niewielki lub żaden.

Dokładne algorytmy wykorzystywane przez wyszukiwarki są utrzymywane w tajemnicy, natomiast eksperci zgadzają się, że następujące elementy mają wpływ na to, jak dobrze witryna odnajduje się w wyszukiwarce. Te elementy stanowią podstawę SEO.


  • Domena - czy wyszukiwana fraza użytkownika znajduje się w nazwie domeny witryny?

  • Tytuły i opisy - Czy fraza wyszukiwana przez użytkownika znajduje się w tytułach i opisach stron witryny?

  • Częstotliwość słów kluczowych - jak często wyszukiwane fraza znajduje się w treści witryny lub jako tekstowy obraz?

  • Świeżość - Jak często strona jest aktualizowana?

  • Linki wsteczne - Ile innych stron internetowych łączy się z witryną?

  • Jakość linków - jak renomowane są witryny, które prowadzą do witryny? Czy są spamem, czy są profesjonalne i pomocne?

  • Zaangażowanie - Ile osób klika w adres strony w wynikach wyszukiwania i ile czasu spędzają na stronie?

  • Współczynnik odrzuceń - ile osób kliknie w link do strony i natychmiast odejdzie? Wysoki współczynnik odrzuceń wpłynie negatywnie na pozycję strony.

  • Reputacja marki - jak często marka, firma lub domena witryny są wymieniane w wiadomościach i mediach?

  • Social Media - Jak często ludzie wymieniają stronę na Tweeterze, Google+ i Facebooku?

Korzystając z kombinacji tych czynników i wielu innych, wyszukiwarki starają się dostarczyć każdemu użytkownikowi listę stron internetowych, które najprawdopodobniej odpowiedzą na jego zapytanie.

Dlaczego linki mają znaczenie?

Wyszukiwarki nie są niezawodne i nie znajdują każdej witryny w sieci. W Internecie jest ponad miliard stron internetowych, a roboty indeksujące dokładają wszelkich starań, aby je wszystkie znaleźć i zindeksować. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że wyszukiwarki znajdują strony internetowe, korzystając z linków - jeśli witryna nie jest połączona z innymi stronami w sieci, boty mają trudność ze znalezieniem jej i zaindeksowaniem. Aby upewnić się, że Twoja witryna nie została przeoczona, prześlij mapę witryny do Google (Już wkrótce totuj będzie link). Postaraj się także spróbować uzyskać linki z innych stron internetowych. Nazywane są one „linkami zwrotnymi” i mogą pomóc w uniknięciu tworzenia pięknej witryny, której wyszukiwarki nigdy nie odkryją. Dowiedz się więcej o tym, jak uzyskać tutaj linki zwrotne (Już wkrótce tutaj będzie link).

W następnym rozdziale, Planowanie SEO witryny, przedstawimy kilka krótkich wskazówek, dzięki którym możesz zacząć optymalizować witrynę już teraz.


Czytaj dalej: Słowa kluczowe - dlaczego mają znaczenie?

www.SEOmotive.pl | www.DajSieZnalezc.pl | www.Siadaczka.com


45 wyświetlenia
 

+48 48 386 83 33

© COPYRIGHT 2014-2019 | SEOMOTIVE.PL | ALL RIGHTS RESERVED | POLITYKA COOKIES | RODO